De bibliotheek helpt!
06-01-2022
“De bibliotheek is de plek waar iedereen met alle vragen terecht kan”, vertelt Evelien Huizinga, de lokale coördinator van de bibliotheken in de gemeente Noordenveld. “Niet alleen in onze gemeente, maar in heel Nederland. De bibliotheek doet dus veel meer dan boeken en dvd’s uitlenen!”
Je kunt gewoon binnenlopen en je vraag stellen. De persoon achter de balie helpt je en is het wat druk, dan wordt er iemand bij geroepen. Samen ga je op een rustig plekje achter een van de computers zitten, en op internet zoeken naar de informatie die je nodig hebt.
Thuiskompas
“We kunnen je inschrijven op Thuiskompas en laten zien hoe die website werkt. Hoe je het huizenaanbod kunt bekijken en hoe je op een huis kunt reageren. Je hebt er een mailadres voor nodig, en als je dat nog niet hebt, dan maken we er samen een aan. En heb je thuis geen computer, tablet of mobiele telefoon? Dan kan je op de computer van de bibliotheek je mail ontvangen. Dat kost niks. Als je op een huis reageert, stuurt Thuiskompas je een mail als je in aanmerking komt”, vertelt Evelien.
Voorzichtig
Voor de corona QR-code, belasting, toeslagen en andere privacygevoelige zaken heb je een DigiD en een wachtwoord nodig. Die dingen regel je op internet. “Wij helpen je op weg, maar het echte aanvragen moet je zelf doen zonder ons. Dat kan niet anders. Het is net als met de pincode van je bankpas: die mag je nooit aan iemand anders geven.”
Zelf aan de slag
Voor mensen die nog nooit iets op de computer of internet hebben gedaan, hebben alle bibliotheken de Klik- en Tikcursus. En er is bijvoorbeeld een cursus Aan de slag met je DigiD. De computerdocenten zijn vrijwilligers met verstand van zaken. De cursisten nemen vaak hun eigen telefoon, laptop of tablet mee maar dat hoeft niet.
Evelien: “Altijd in kleine groepjes, met veel persoonlijke aandacht voor de cursisten. Je leert er hoe de websites van de overheid werken, waar je een DigiD voor nodig hebt, hoe je hem aanvraagt maar ook hoe je de muis moet bedienen en hoe je een mail verstuurt.”
De cursussen zijn niet online. “Als het maar enigszins veilig kan, gaan ze tijdens corona door. Natuurlijk houden we ons aan de coronamaatregelen.”
De cursussen zijn vaak erg gezellig en je leert er nieuwe mensen kennen, vertelt Evelien. “Een mevrouw gaf zich voor de derde keer op voor de Klik- en Tikcursus. Dat is wel heel bijzonder, dacht ik. Dus ik vroeg heel voorzichtig: vind je computeren zo moeilijk? Nee zei ze, maar ik vind het zo gezellig! We drinken samen koffie, ieder van ons iets lekkers mee… Daarvoor doe ik het! En dat is prima.”
Meer weten?
Ga naar de dichtstbijzijnde bibliotheek in jouw gemeente. De vrijwilligers en de medewerkers staan er voor je klaar.
Vraag aan Thuiskompas
Wil je weten of je urgentie kunt krijgen? Klik hier voor meer informatie. Heb je een vraag over de website of over de spelregels? En vind je het antwoord niet bij 'Vraag en antwoord'? Vul dan het contactformulier in. We reageren binnen 2 werkdagen.
Bellen kan ook: 085 - 20 20 007.
Het komt voor dat woningzoekenden tijdens het activeren hun gebruikersnaam (lees: mailadres) wijzigen. Misschien jij ook. Door te klikken op Gebruikersnaam vergeten vraag je je gebruikersnaam op. Om je wachtwoord te wijzigen, klik je op Wachtwoord vergeten.
Vraag aan een corporatie
Heb je een vraag over de huizen op Thuiskompas? Of over de toewijzing? Bel of mail dan met de corporatie die het huis aanbiedt.
De gegevens van alle corporaties die meedoen vind je in een overzicht.
Klacht over je inschrijving
Heb je een klacht? Bijvoorbeeld omdat je uitgeschreven bent en je vindt dat dit niet klopt?
Vul dan onderstaand klachtenformulier in.
Klacht over Thuiskompas
Ben je het niet eens met het beleid, zoals de spelregels van Thuiskompas? Of de overgang als woningzoekende naar Thuiskompas? Gebruik dan het contactformulier.